•  تلفن ثابت : 

  •   071-32344147

  •  Info@Fara-group.ir

  •   0917-115-9489

فشرده سازی تصویر و سیگنال ارسالی

فشرده سازی تصویر و سیگنال ارسالی

تصویر در سیستم های پخش دیجیتال نسبت به تصاویر آنالوگ ماهیت متفاوتی دارند که همان ماهیت دیجیتال است. ماهیت دیجیتال تصویر به این معنی است که تصویر در حوزه های زمان، مکان و دامنه تغییرات گسسته و ناپیوسته ای دارد درحایکه در تصاویر آنالوگ اصولا این تغییرات، در هر کدام از حوزه های فوق، به صورت پیوسته انجام می گیرد.

گسسته بودن تصویر از طرفی به افزایش پهنای باند لازم برای انتقال آن منجر می شود و از طرف دیگر به امکان فشرده سازی آن با استفاده از تکنیک های دیجیتال کمک می کند.

تعمیرات تلویزیون شیراز

 

نمونه برداری برای تولید تصویر دیجیتال

برای تولید تصویر دیجیتال یا باید از سیستم ها و منابع تصویربرداری دیجیتال استفاده کرد و یا اینکه تصویر آنالوگی را که از منابع آنالوگ به دست آمده است به تصویر دیجیتال تبدیل نمود.

برای تبدیل سیگنال تصویر آنالوگ به سیگنال تصویر دیجیتال از سیگنال مرکب تصویر و یا مؤلفه های رنگ و روشنایی آن (دو مؤلفه رنگ و یک مؤلفه روشنایی) نمونه برداری شده و هر نمونه ای با عمل سطح بندی (Quantization) و کدگذاری به یک کلمه (Word) دیجیتال چند بیتی تبدیل می شود. معمولا نمونه برداری در فواصل زمانی ثابت انجام می گیرد و به ازای پهنای باند مشخصی برای سیگنال، تعداد نمونه ها در هر ثانیه بنا به قضیه نایکوئیست (Nyquist sampling theorem) حداقل دو برابر این پهنای باند خواهد بود. درنتیجه عمل نمونه برداری، سیگنال پیوسته اولیه به یک سیگنال گسسته در زمان و به عبارت بهتر به یک دنباله متشکل از تعدادی عدد تبدیل می شود ولی چنان چه نمونه برداری با سرعت کافی انجام گرفته باشد سیگنال اولیه از روی این نمونه ها کاملا قابل بازسازی خواهد بود.

نمونه های بدست آمده در بخش نمونه برداری وارد قسمت سطح بندی می شوند و در اینجا هر نمونه ای با یک مقدار تقریبی نزدیک به مقدار آن نمونه که با تعداد بیت کمتری در حوزه دیجیتال قابل نمایش باشد، جایگزین می شود.

 

لزوم فشرده سازی در ارسال تصاویر دیجیتال

برای نمونه برداری از سیگنال های مرکب تصویر معمولا از فرکانس نمونه برداری 4 برابر فرکانس حامل رنگ استفاده می شود که برای سیگنال PAL به سرعت نمونه برداری با 14.418 میلیون نمونه در ثانیه می انجامد. با اختصاص 12 بیت به هر نمونه، سرعت تولید بیت ها و به عبارت دیگر نرخ بیت خروجی برابر 171 مگابیت در ثانیه به دست می آید.

اگر به جای نمونه برداری از سیگنال مرکب تصویر از مؤلفه های سیگنال روشنایی و رنگ و با فرمت 4:2:2 نمونه برداری کنیم (به ازای هر 4 نمونه از سیگنال روشنایی دو نمونه از هر یک از دو مؤلفه رنگ بر می داریم) به 27 میلیون نمونه در ثانیه می رسیم که با اختصاص 8 بیت به هر نمونه ای به 216 مگابیت در ثانیه می رسیم.

تعداد بیت های یاد شده برای تولید تصویر با وضوح عادی است.درصورتی که هدف تولید تصویری با استاندارد وضوح بالا (HDTV) باشد، تعداد بیت های لازم بیش از هزار میلیون در ثانیه خواهد بود.

این مسائل در کنار این مسئله که بنا به محدودیت های قانونی و فیزیکی، بیش از چند میلیون بیت در ثانیه را نمی توان از کانال انتقال داد، چاره ای جز فشرده سازی تصویر در رو به روی ما قرار نمی دهد.

 

تعمیرات انواع تلویزیون های ال ای دی (LED) و ال سی دی (LCD) در شیراز

Repair-Tv-Shiraz

شماره تماس : 09171159489 - 09369460081 - 07132344147

آدرس : شـیراز - خیابـان ملاصـدرا - کوچـه 7 - ساختمان صبـا - طبقـه 2 - واحـد 5 

مبانی فشرده سازی

دیدیم که برای ارسال سیگنال ویدئویی دیجیتال، ناچار از فشرده سازی آن هستیم و خوشبختانه با توجه به ماهیت سیگنال تصویر، چنین امکانی، بدون از دست رفتن قابل ملاحظه کیفیت تصویر وجود دارد. درواقع با توجه به نکتات و عوامل زیر می توان سیگنال ویدئوی دیجیتال را تا 50 برابر فشرده کرده و امکان ارسال آنرا از پهنای باندهای باریک رادیوئی فراهم کرد. 

·         تکرار پیکسل های مشابه در هر قاب (Frame) تصویر

در واقع احتمال اینکه یک قاب تصویر، تا حد پیکسل های مجاور، پر از جزئیات باشد، بسیار کم است و به عبارت دیگر، معمولا نوعی تکرار نواحی مشابه در تصویر ارسالی وجود دارد که درصورت بهره گیری مناسب از این خاصیت می توان تنها اطلاعات یکی از این نواحی را به طور کامل ارسال کرده و در بخش های دیگری که این ناحیه تکرار شده، تنها آدرس مشابه را ارسال نمود.

·         تغییرات اندک از یک قاب تصویر به قاب بعدی

حتی در تصاویر متحرک از یک قاب تصویر به قاب بعدی، تغییرات زیادی وجود ندارد و بنابراین برای همه قالب هایی که پشت سر هم ارسال می شوند، ارسال همه جزئیال لزومی ندارد. در اینجا نیز، در اساس، می توان یک قاب تصویر را به طور کامل ارسال کرده و در قاب های مشابه بعدی، تنها آدرس قاب قبلی حاوی اطلاعات کاملتر ارسال کرد. تعمیرات تلویزیون سامسونگ شیراز

·         عدم درک جزئیات ریز توسط چشم

در فرایند فشرده سازی، بعضا نارسایی های کوچکی تولید می شوند که توسط چشم انسان قابل درک نیستند و بنابر این می توان از آنها صرفنظر کرد. بی این ترتیب می توان از روش های کدگذاری استفاده کرد که به قیمت افت اندکی در جزئیات تصویر ارسالی، قابلیت فشرده سازی بالایی داشته باشند.

 

 

دسته بندی کلی از روش های فشرده سازی سیگنال

لزوم و امکان کلی فشرده سازی تصویر را در بخش های قبل ملاحظه کردیم و لذا در اینجا به دسته بندی کلی از روش های فشرده سازی و در بخش بعد به روش خاص به کار رفته در فشرده سازی سیگنال می پردازیم.

در یک نگاه کلی می توان روش های فشرده سازی را به سه دسته بدون تلفات (Lossless)، تلفات دار و مرکب تقسیم کرد.

در روش های فشرده سازی بدون تلفات هیچ نوع اطلاعاتی از سیگنال مورد نظر (صوت یا تصویر) از دست نمی رود و سیگنال در مقصد کاملا قابل بازسازی است. در این روش ها که می توان به روش های فشرده سازی آنتروپی یا هافمن (Huffman)، فشرده سازی بر مبنای کد تکرار (یا بیان تکرار) و روش های ZIP و GIF اشاره کرد. درباره دو روش هافمن و کدگذاری تکرار که در فشرده سازی به روش MPEG مورد استفاده قرار می گیرند در دنباله مطالبی را خواهیم دید.

در روش فشرده سازی تلفات دار ما مقداری تلفات را در فرایند فشرده سازی می پذیریم. درواقع در اینجا اطلاعاتی که عملا برای چشم یا گوش قابل استفاده نیستند از دست می روند و در نتیجه بدون اینکه عملا لطمه زیادی به کیفیت تصویر وارد شود، نسبت فشرده سازی زیادی محقق می شود. (مثلا 50:1)

در روش های مرکب از مزایای هر دو روش استفاده می شود. از جمله این روش ها می توان به روش JPEG و MPEG اشاره کرد.

پل های ارتباطی با ما

 راههای متفاوت برای تماس با ما :

شماره تماس : 0081 946 0936 - 07132344147 - 09171159489
ارسال تیکت از طریق منوی پشتیبانی 

هدف ما جلب رضایت شماست.

نماد اعتماد الکترونیکی